Situatia CFR Calatori explicata cu cifre

Compania de stat o duce tot mai rau de la un an la altul. Iar lucrul asta se vede de departe si cu ochiul liber. La ce nivel de “performanta” a ajuns reiese din analiza de mai jos.

Un salariat al CFR Calatori “transportă” abia 4 pasageri fata de 9, cat reuseste un angajat al operatorilor privati. Astfel, angajatii CFR Calatori aduc companiei venituri de doua ori mai mici fata de media celor care lucreaza la firmele private de transport feroviar. Altfel spus, contirbutia unui singur angajat al CFR la veniturile totale inregistrate de companie au fost de numai 146,28 de lei pentru un intreg an. In același timp, principalul concurent al societatii de stat inregistreaza venituri de peste 230 de lei pentru fiecare angajat pe care il are.

Chiar daca are peste 13 mii de angajati, din punct de vedere al rezultatelor pe care le obtine, CFR Calatori poate fi comparata mai degraba cu o societate privata pentru care muncesc abia cateva sute de persoane. Nicidecum cu o companie de talia sa. Asta desi la sfarșitul anului trecut, pentru care exista ultimele date financiare publicate, CFR Calatori avea venituri de aproape doua miliarde de lei raportate Ministerului Finanțelor.

Cele mai mici venituri per angajat

Prin comparatie insa, fata de 146 de lei, venturi aduse de un singur angajat al CFR Calatori, principalele trei firme private de pe piata locala de transport feroviar de persoane inregistreaza in medie venituri de peste 267 de lei pentru fiecare salariat pe care il au.

CFR Calatori nu doar ca este pe ultimul loc din punct de vedere al productivitatii angajatilor, dar din acest punct de vedere se afla si la o distanta considerabila fata de concurenta. Dupa cum se poate vedea si din tabelul urmator, primele trei locuri in privinta productivitatii angajatilor sunt ocupate de operatorii privati.

Venituri/angajat

Operatorul feroviar (*2012) Venit/angajat Venit total Angajati
Transferoviar Calatori 395,59 lei 77 mil. lei 196
RegioRrans 233,75 lei 204 mil. lei 876
ServTrans 173,22 lei 95 mil. lei 552
CFR Calatori 146,28 lei 1.996 mil. lei 13645

SURSA: Ministerul Finantelor

*Ultimul an pentru care exista rezultate finale publicate

Rezultate paradoxale

Situatia este cu atat mai rusinoasa cu cat CFR Calatori are cele mai mari venituri si cei mai multi angajati. De exemplu, CFR Calatori are de peste 8 ori mai multi angajati decat principalele trei companii private (cu care se bate pe piata locala) la un loc. De asemenea, CFR Calatori beneficiaza si de cel mai mare parc de vagoane si locomotive si incă transporta cei mai multi pasageri pe calea ferata.

Calatori/angajat si cota de piata

Operatorul feroviar (*2012) Calatori/1 angajat Calatori Cota de piata Angajati
CFR Calatori 3,66 50 mil. 71,00% 13645
RegioTrans, Transferoviar, ServTrans 9,23 15 mil. 29,00% 1624

SURSA: CFR Calatori, Regiotrans, Transferoviar, ServTrans

*Ultimul an pentru care exista rezultate finale publicate

Numai ca CFR Calatori transporta abia aproape 4 pasageri pentru fiecare angajat in timp ce companiile private reusesc sa transporte peste 9 persoane. Daca CFR Calatori a raportat putin peste 50 de milioane de pasageri transportati anul trecut, cei trei operatori privati abia dacă au transportat 15 milioane de persoane impreunaa. Asta inseamna ca CFR Calatori are o cota de piata de peste 70%, iar celor trei companii private le ramane sa-si dispute restul de aproape 30. Dealtfel, societatea de stat a pierdut un numar considerabil de calatori de-a lungul timpului.

Scaderea numarului de clienti ai CFR Calatori

1998 2009 2011 2013
150 mil. caltori
70 mil. calatori
60 mil. calatori
50 mil. calatori

SURSA: CFR Calatori

Daca in anul 1998 CFR Calatori transporta peste 150 de milioane de persoane anual, acum are de trei ori mai putini clienti. Cei mai multi dintre acestia s-au reorientat si au ales transportul rutier, acesta fiind mai rapid si in anumite contitii chiar mai ieftin in comparatie cu cel feroviar. Dar o parte deloc deglijabila a ales feroviarii privati, acestia din urma oferind daca nu si un tarif mai mic, cel putin conditii mai bune de transport.

In aceste conditii nu este de mirare ca CFR Calatori a obtinut profit intr-un singur an din ultimii cinci. S-a intamplat in 2011, dar rezultatul pozitiv obtinut a fost unul modest. Iar declinul financiar a fost unul deosebit de abrupt in anul ce a urmat. Societatea a ajuns la o pierdere de aproape un miliard de lei.

Rezultatele CFR Calatori in ultimii 5 ani

2008 2009 2010 2011 2012
+ 1.522.533 lei
– 86.492.964 lei
– 210.377.845 lei
– 260.057.521 lei
992.207.335 lei

SURSA: Ministerul Finantelor

Chiar daca in 2011 CFR Calatori a inregistrat 1,5 milioane de lei profit, suma respectiva nu i-a permis sa-si devanseze principalul concurent privat. Fata de acesta a ramas la o distantă de 7 milioane de lei diferențtade profit.

Profit CFR Calatori vs. profit top 3 privati

Operatorul feroviar Profit obtinut in 2011
CFR Calatori 1,5 mil. lei
RegioTrans 8,6 mil. lei
Transferoviar 1,4 mil. lei
ServTrans 0,7 mil. lei

SURSA: Ministerul Finantelor

Astfel, nici nu mai poate fi luata in discutie problema competitivitatii CFR Calatori la nivel european. De exemplu, cel mai mare operator feroviar din Franta are afaceri anuale de peste 7 miliarde de euro. in schmb, compania romaneasca abia a trecut de 2,1 miliarde de lei cifra de afaceri in 2011, cel mai bun an financiar al sau din ultimii cinci.

CFR Calatori vs. SNCF Voyages

Operatorul feroviar Cifra de afaceri (*2011)
CFR Calatori 2,18 mld. lei
SNCF Voyages 7,3 mld. euro

SURSA: CFR Calatori, SNCF Voyages

*Cel mai bun an din ultimii 5 ai CFR Calatori

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: